ماکارونی و ارزش غذایی آن

ماکارونی و ارزش غذایی آن

ماکارونی سرشار از کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است. این غذا با توجه به چربی کم، به علت سرشار بودن از کربوهیدرات، بسیار انرژی زاست. ماکارونی از 8 گونه اسید آمینه ی مورد نیاز برای تولید یک پروتئین کامل، 6 گونه را داراست. بنابراین، مقدار کمی گوشت، پنیر، ماهی، دانه های خوراکی یا تخم مرغ (موادی که به طور معمول همراه با این غذا استفاده می شوند) مکمل آن می باشند. اما اگر از ماکارونی تخم مرغی استفاده می کنید به مقدار کمتری پروتئین اضافی نیازمندید.

کلید سلامتی این خوراک در طرز تهیه آن به شیوه ی ایتالیایی (یعنی فقط با مقدار کمی مواد اضافی) نهفته است. در ایتالیا، معمولا به همراه مقدار کمی سس و یا کمی پنیر به عنوان پیش غذا مصرف می شود و وعده ی اصلی غذا ترکیبی است از گوشت یا ماهی با سبزیجات مختلف.پاستای ایتالیایی

ارزش غذایی ماکارونی

ماکارونی و سلامتی

شیوع بیماری های قلبی در ایتالیا کمتر از حد متوسط جهان صنعتی امروز است و متخصصان بر این باورند که رژیم غذایی ایتالیایی ها علت اصلی این امر می باشد. در غذاهای ایتالیایی معمولا از مواد غذایی سالم مانند روغن زیتون خالص، گوجه فرنگی تازه یا کنسروی، سیر، پیاز، زیتون، فلفل، جعفری تازه، میوه ها، دانه های خوراکی و آبلیمو استفاده می شود. از ترکیب این مواد با پاستا، غذاهای لذیذی حاصل می گردد.

ماکارونی، غذایی کاملا طبیعی و بدون هیچ ماده ی افزودنی است. ماکارونی تخم مرغی بسیار مغذی و ماکارونی خالص هم سرشار از ویتامین و فیبر است. هنگام خرید حتما به جدول ارزش غذایی پشت بسته توجه داشته باشید.

بصرفه بودن ماکارونی

ماکارونی، ارزان قیمت و متنوع است و به سرعت آماده می شود. نوع تخم مرغی برای کودکانی که تخم مرغ دوست ندارند، مناسب است. این غذا مورد پسند ورزشکاران نیز هست. زیرا بسیار انرژی زا و زودهضم است. افرادی که قصد کاهش وزن دارند، باید بدانند هر 75 گرم ماکارونی پخته فقط 100 کالری دارد. بنابراین از آن به عنوان یک غذای کم کالری می توانند استفاده کنند.

ماکارونی به عنوان غذای روزمره

معمولا ایتالیایی ها ماکارونی را به عنوان پیش غذا استفاده می کنند. در حالت کلی، زمانی که ناهار در ظهر به عنوان وعده ی اصلی صرف شود، ماکارونی به عنوان پیش غذا مصرف می شود. اما امروزه که اکثر زنان ایتالیایی شاغل هستند، قاعده و قانونی در مورد ناهار و یا شام، اعمال نمی شود. بعد از پیش غذا، وعده ی اصلی سرو می شود که معمولا گوشت یا ماهی به همراه سبزیجات، سالاد پنیر، میوه و قهوه است. دسر هم در موقعیت های خاص مصرف می گردد.

اگر به عنوان پیش غذا مصرف شود، به ازای هر نفر 90-65 گرم پخته در نظر گرفته می شود، سپس به همراه کمی سس در کاسه ای بزرگ، سرو می گردد.

اگر به عنوان غذای اصلی مصرف می کنید به ازای هر نفر 175-115 گرم ماکارونی پخته  و البته مقدار بیشتری سس در نظر بگیرید. ممکن است بخواهید غذا را در ظرف های جداگانه (ظرف های یک نفره) سرو کنید، در این صورت بهتر است ظرف ها را از پیش گرم کنید. اگر این غذا را با سالاد سبزیجات یا میوه سرو نمایید، بسیار لذیذ و رضایت بخش خواهد بود. نوش جان!

در حال ارسال
نقد‌ و بررسی کاربر
3.33 (3 رای)
امتیاز دیدگاه‌ها 0 (0 نقد و بررسی)

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال ارسال

جدول محتوا